WBF – Regulamentul de desfasurare a turneelor si proceduri

Scris in Regulament 0 comentarii

1. Generalitati :

1.1 Regulamentul si procedurile nu pot solutiona toate problemele ce apar in timpul unui turneu. Respectand regulile, Directorul Turneutui si Comitetul de Aplicare a Regulamentului (pe scurf Directorul si Comitetul) vor solutiona toate problemele ivite, in concordanta cu spiritul Regulamentului , pentru fiecare caz in parte. ln orice disputa hotararea Comitetului va fi decisiva.


1.2 Definitii:

  • Sponsor – Persoana, sau organizatie , autorizata de Federatie , care, respectand conditiite concursului si legislatia in vigoare, e responsabila cu plata in bani sau in obiecte a premiilor;
  • Director de Turneu – Conducatorul turneului , persoana recunoscuta de WBF , cunoscator al tuturar regulilor de concurs si backgammon;
  • Comitetui de Aplicare a Regulamentului – Autoritatea maxima a turneutui , reprezentata de un Presedinte, care ia decizia finala , in cazul oricaror dispute in timpul turneului;
  • Programul turneului (Invitatie) – Conditiile speclale ale turneului respectiv loc, taxe, etc., distribuite fiecarui participant;
  • Fise de meci – Hartie oficiala pe care este inregistrat scorul si rezultatui fiecarui Meci.

1.3 Directorul este un bun cunoscator al regulamentelor intemationale da Backgammon. El poate fi ajutat de un asistent. Directorul trebuie sa fie impartial. Din acest motiv nu poate juca in turneu. Deasemenea, trebuie sa fie in permanenta prezent pe toata durata desfasurarii turneutui, iar in cazuri exceptionale, sa delege competente si responsabilitati unui asistent;

1.4 Directorul, la propunerea Comitetului, poate exclude sau descalifica pe orice concurent fara explicatii, pentru motive ca: trisatul, comportament necorespunzator, stare de ebrietate , etc. Directorul este obligat sa refuze inscrierea in concurs a jucatorilor exclusi, sau suspendati de Federatie. Orice participare , la orice categorie , fara iimita de varsta , rasa , sau sex este libera , pentru ca, fiecare concurent este protejat la categoria care se inscrie:

  • Incepator (Beginner) – meci pana la 5 puncte , fara dublaj;
  • Intermediar (Intermediate.Advanced) – prima etapa minim 7-9 puncte;
  • Campion (Champions) – prima etapa minim 11 puncte;
  • Maestrii (Masters) – prima etapa minim 13 puncte.

1.5 Dupa ce a inceput concursul jucatorii nu au voie sa foloseasca niciun fel de ajutor mecanic , sau electronic, cu exceptia hartiei pentru tinerea scorului. Este interzis sa se joace cu casti la urechi . Este interzisa folosirea telefonului mobil in timpul desfasurarii partidei.

1.6 Limba oficiala a concursului va fi decisa de Comitet; odata decisa, este interzisa folosirea altei limbi intre jucatori si spectatori , sau intre spectatorii care urmaresc o partida.

1.7 Spectatorii trebuie sa pastreze liniste in timp ce urmaresc un meci. Ei nu au dreptui sa comenteze nici o mutare, sau sa atraga atentia aupra comiterii unei greseli. Jucatorii pot cere Directorului sa interzica unuia, sau mai multor spectatori sa asiste la partida jucata de ei, fara a da expticatii asupra motivatiei. Spectatorii, cu exceptia cazului in care observa ca se triseaza (caz care trebuie adus la cunostiinta Directorului) vor depune marturie asupra celor observate numai la solicitarea expresa a Directorului sau a Comitetului. Un jucator care primeste un sfat nesolicitat de la un spectator trebuie sa anunte Directorul. Daca se dovedeste ca un jucator a solicitat un sfat de la un spectator, acesta va fi descaiificat si va pierde prin forfait.

1.8 Tragerea la sorti trebuie sa fie manuala , nu electronica , publica si aleatorie , sub stricta supraveghere a unui membru at Comitetului. Tragerea la sorti este definitiva, orice alterare ulterioara, sau modificare ducand la descalificarea Directorului. Tragerea la sorti trebuie sa inctuda numai jucatori care au platit taxele de intrare in concurs, Directorul fiind direct raspunzator.

2. Reguli :

2.1 Cu exceptia permisiunii exprese din partea Directorului, toti jucatorii trebuie sa joace in spatiul fixat pentru joc.

2.2 Jucatorii incep jocul toti odata. Directorul acorda 1 punct oponentului celui care intarzie 15 minute peste ora fixata pentru inceperea meciului, apoi cate 1 punct pentru fiecare 5 minute de intarziere. Cand numarul punctelor de penalizare depaseste jumatate din numarul de puncte pana la care se joaca meciul respectiv jucatorul absent pierde prin forfait. Pentru a nu fi penalizati, jucatorii care parasesc sala de joc pentru mai mult de 10 minute trebuie sa aiba aprobarea Directorului.

2.3 Fiecare jucator poate cere o pauza, numai intre linii, dar nu mai mult de doua pauze intr-un meci. Pauza nu poate fi mai mult de 5 minute (10 minute in finala si semifinata). Directorul poate penaliza cu 1 punct pentru fiecare 5 minute, sau fractiune de 5 minute de pauza depasita.

2.4 Jucatorii trebuie sa mute intr-un timp rezonabil. Din proprie initiativa , sau la cererea unuia din jucatori Directorul poate monitoriza un meci pentru „joc incet”.El avertizeaza prima data jucatorul pentru „Joc incet”. Apoi poate penaliza jucatorul cu cate 1 punct, de cate ori crede de cuviinta ca jucatorul persista in a juca incet.

2.5 Niciun jucator nu poate schimba , din proprie initiativa, numarul de puncte pana la care se joaca meciul. De exemplu, sa se hotarasca intre jucatori sa se joace pana la 5 puncte in loc de 9, cum a tost stabilit. ln acest caz ComitetuI va hotara.
2.6 Monitorizarea se poate face la initiativa Directorului, de cate ori crede de cuviinta, sau la cererea unui jucator. Directorul poate numi un arbitru pentru observarea unui meci. Arbitrul are putere deplina de decizie in a proteja jucatorii, unui impotriva celuilalt, de orice neregularitati.

3. Echipamente :

3.1 In mod normal fiecare jucator va utiliza zarurile si cupele puse la dispozitie de Federatie. Orice jucator poate cere, inainte de inceperea meciului, zaruri de precizie si cupe cu margine reliefata.

3.2 Daca este necesar, directia de joc si culoarea pulurilor se va stabili prin tragere la sorti prin aruncarea o singura data, cu un singur zar, de catre fiecare jucator – cel care a aruncat cel mai mare are dreptui de a alege.

3.3 Directorul poate schimba echipamentut in orice moment. Cele doua perechi de zaruri cu care a inceput partida nu pot fi schimbate pe toata durata meciului. Nici un jucator nu are dreptul sa schimbe zarurite din proprie initiativa. Daca o va face va fi penalizat cu 1 punct. Directorul poate schimba zarurile oricand, sau la cererea unui jucator, de cel mult doua ori intr-un meci, numai la inceput de linie.

4. Jocul :

4.1 Zarurile sunt aruncate strict pentru a obtine numere aleatorii. Orice fel de incalcare a acestei reguti violeaza regulile si splritui jocului de Backgammon. O aruncatura legala este atunci cand sunt scuturate puternic zarurile in cupa ( nu mai putin de 3 ori si nu mai mult de 5), apoi aruncarea lor in partea dreapta a spatiuiui de joc in asa fel incat sa se rostogoleasca liber.

4.2 Aruncarea este valida cand ambele zaruri au ramas drepte pe o suprafata plana (nu pe pull), In partea dreapta a tablei. Daca nu sunt intrunite aceste conditii se repeta aruncarea.

4.3 Jucatorul trebuie sa mute clar fiecare pull, folosindu-se de o singura mana. Jucatorul trebuie sa introduca pull-ul scos inainte de a efectua o alta mutare. Niciun jucator nu are dreptui sa mute piese cand este randul adversarului.

4.4 Pull-urile scoase trebuiesc tinute in mijiocut tablei, pe bara despartitoare/bar, pana la intrare. Pull-urile care sunt scoase, dupa ce au fost aduse in casa proprie trebuiesc tinute in afara suprafetei de joc, pana la terminarea liniei.

4.5 Jucatorul a terminat de mutat in momentul in care ridica zarurile si le introduce in cupe. El poate repozitiona zarurile pe tabla de joc pentru a usura mutarea pull-uritor, fara insa a le ridica. ln timp ce adversarul muta este interzisa atingerea zarurilor proprii sau a pull-urilor, sau scuturarea cupei cu zaruri , distragand atentia acestuia.

4.6 Daca zarurile au fost aruncate inainte de a fi terminata mutarea adversarului, sau de a-si ridica zaruriie proprii , acesta poate accepta zarul aruncat , sau poate cere rearuncarea zarurilor.

4.7 O pozitie de start incorecta va fi corectata pana la a cincea aruncare. Dupa aceasta se va juca valid pana la sfarsitui liniei.

4.8 Daca observa o mutare ilegala, jucatorul va atrage atentia adversarulu! sa rejoace mutarea, inainte, insa, de a arunca zarurile, sau a dubla.

4.9 Scorul final trebuie raportat la Oficialul turneului de catre invingator. Oficialul verifica rezultatele, apoi le trece in tabelul oficial de joc. Orice eroare va trebui corectata in timp util, dar nu mai tarziu de a incepe jocul succesiv urmator.

5. Scoruri, dublari :

5.1 Fiecare jucator are obligatia de a tine scorul si a-l confrunta permanent cu adversarul la inceputui fiecarei linii. In cazul unei dispute, cel care tine scorul are credibilitate in defavoarea oponentului.

5.2 Fiecare jucator are responsabilitatea de a repune cubul in pozitia initiala, in mijioc, la inceputui fiecarei linii.

5.3 Mart si tripla este valabil permanent. Nu este necesara dublarea pentru a puncta mart, sau tripla.

5.4 Pentru dublare, sau redublare cubul se aseaza in fata adversarului si se pronunta clar „Dublez”, manifestandu-se astfel, explicit, intentia de a dubla (redubla).

5.5 Pentru a accepta cubul, jucatorul va lua cubul si il va pune in partea sa de joc, cu valoarea noua in sus, pronuntand „Accept”, in mod clar si explicit. Cubul trebuie pus intr-un loc vizibil de catre adversar, in asa fel incat sa nu existe confuzii.

5.6 Daca nu se accpta dublajul se pronunta „Pass” si se reaseaza pull-urile pentru un nou inceput de linie, marcand in acelasi timp, scorul.

5.7 Regula Crawford. La n-1 puncte , linia respectiva se joaca fara cubul de dublaj. La urmatoarele linii, pana la sfarsitui meciului se reintroduce cubul de dublaj.

6 Dispozitii finale :

6.1 Disputele. Daca au loc neintelegeri, ambii jucatori lasa neatinse zarurile si pull-urile si asteapta sosirea Directorului. Daca problema nu este foarte complexa, acesta o rezolva pe loc. Daca problema este toarte complexa se va solutiona de catre Comitet.

6.2 Marturiile sunt acceptate de la orice spectator, numai la solicitarea Directorului.

6.3 Apelul se face impotriva hotararii Directorului catre ComitetuI de Aplicare a regulamentului.

Scris de Administrator   @   12 martie 2011 0 comentarii

0 Comentarii

Nici un comentariu inca. Fii primul care scrie un comentariu!
Scrie un comentariu

 
Copyright © 2010 BACKGAMMON-ROMANIA.RO | Site realizat de Navodari WebDesign